Voor, tijdens en na de reis

Voor de reis

Wanneer moet ik op het spreekuur komen?

Wacht niet tot het laatste moment. Maak, indien mogelijk, 4 tot 6 weken vóór vertrek een afspraak. Bijna alle vaccinaties werken langere tijd. U kunt dus meestal ruim van tevoren komen.

Gaat u langer dan 3 maanden reizen? Kom dan zeker 7 maanden voor vertrek op het spreekuur. Lukt dit niet? Kom dan zo snel mogelijk; ook dan heeft het zeker nog zin om te komen!

Hoe werkt het maken van de afspraak?

  • Een afspraak voor het spreekuur kunt u heel gemakkelijk online maken. Heeft u liever persoonlijk contact met het afsprakenbureau? Kijk dan op onze contactpagina.
  • Vul de vragenlijst/anamneselijst in. Afhankelijk van de wijze van afspraak maken krijgt u deze thuisgestuurd, vult u deze via de website in of krijgt u deze aan de balie op de GGD.

Bekijk het filmpje over het maken van een afspraak.

Wat moet ik meenemen naar het spreekuur?

  • Legitimatiebewijs
  • Verzekeringspasje ziektekostenverzekering
  • Vaccinatieboekje van eerdere reizen (indien aanwezig)
  • Reisroute
  • Gebruikt u medicijnen? Neem dan altijd een recente uitdraai van de apotheek mee. Dit is noodzakelijk i.v.m. het kunnen toedienen van bepaalde vaccins en voorschrijven van evt. medicatie.
  • Pinpas

Paracetamol en vaccinatie

Geef uw kind geen paracetamol  voordat het een vaccinatie haalt. De reactie op de vaccinatie is minder goed Onderzoek van RIVM bij kinderen en jong volwassenen als zij eerst paracetamol hebben ingenomen.

Het spreekuur

Tijdens het spreekuur bespreken we met de ingevulde vragenlijst/anamneselijst over uw gezondheid, de reisroute en de aard van de reis. Op basis hiervan geven wij u een advies op maat en dienen we meteen de vaccinaties toe. De gangbare vaccins zijn altijd op voorraad. Indien nodig maken we een vervolgafspraak.

Bezoekt u malariagebied of verblijft u heel hoog in de bergen? Dan krijgt u een recept mee voor malariatabletten en/of hoogteziekte.
Ook krijgt u informatie mee om de adviezen thuis nog eens rustig na te lezen. Vergeet niet om uw malariarecept op te halen bij de apotheek.

Houd tijdens het avondspreekuur en spreekuren in het weekend rekening met een toeslag op de consultprijs.

Afspraak gemaakt? Hoe werkt het verder bij de GGD? ->> Bekijk het filmpje 

Betalen

Bij veel GGD’en kunt u alleen met PIN betalen. Daar waar u contant kunt betalen, staat dit aangegeven bij de locatie informatie van de betreffende GGD. U ontvangt een  factuur. Deze kunt u zelf indienen bij u zorgverzekeraar. Meer weten over vergoedingen? Kijk bij kosten en vergoedingen.

Het telefonisch spreekuur

Heeft u uw vaccinatieboekje bekeken en denkt u geen vaccinaties nodig te hebben? Dan kunt u mogelijk gebruik maken van een telefonisch consult.
LET OP: Slechts enkele GGD'en hebben de mogelijkheid tot een telefonisch consult. U kunt hiervan alleen gebruik maken als u eerder bij die betreffende GGD bent geweest voor vaccinaties. Neem hiervoor contact op met uw GGD of kijk in de tarieflijsten of er 'telefonisch consult' bij staat.

Aan een telefonisch consult zijn wel kosten verbonden.In een telefonisch consult bespreken we uw gezondheidstoestand en de reis die u gaat maken. Een eventueel malariarecept en voorlichtingsmateriaal sturen we dan naar u toe. Heeft u toch vaccinaties nodig of is uw reis e/o gezondheidssituatie te veelomvattend voor een telefonisch advies? Dan maken wij voor u een afspraak op ons spreekuur.

Heeft de GGD deze mogelijkheid niet? Dan dient u een afspraak op een van de reguliere spreekuren te plannen.

Tijdens de reis

Tijdens de reis kunt u zich wellicht ineens afvragen of het aanhalen van aapje nu wel zo verstandig is, of dat het ook alweer zat met het eten van ijsjes. En wat u moet doen om muggensteken te voorkomen. U heeft er op het spreekuur wel over gehoord, maar bent het weer kwijt.

Nu vindt u alle tips handig bij elkaar tussen onze reistips.

Blijf ook tijdens de reis op de hoogte van de tips en weet wat u in geval van nood moet doen. Wat kunt u vinden in de app? ->> bekijk het filmpje en download de app GGDreistmee.

Na de reis

Veel reizigers krijgen tijdens de reis klachten van bijvoorbeeld diarree of infecties van de huid. Meestal gaan deze klachten vanzelf weer over. In sommige gevallen is echter een behandeling nodig. Heeft u tijdens of na uw reis klachten gekregen die kunnen wijzen op een tropische infectie? Dan kunnen wij u via een van onze GGD-artsen doorverwijzen naar de Radboud Travel Clinic voor onderzoek en eventueel behandeling.

Deskundige hulp, ook na uw reis

De GGD’en in Brabant, Zeeland, Limburg-Noord en Gelderland-Zuid werken samen met medisch specialisten tropische geneeskunde van het Radboud UMC in Nijmegen. In geval van spoed, zoals bij koorts na terugkeer uit de tropen, zijn deze specialisten 24 uur per dag beschikbaar.

Tijdens kantooruren belt u naar het afsprakenbureau: 0900 - 202 5505 (10 cent per minuut).

Buiten kantoortijden belt u: 024 - 361 11 11. Svp vragen naar de dienstdoend internist-infectioloog.